Jom Saksikan Karya Seni Dari Tulang Haiwan Yang Korang Belum Lihat.

 Tidak ada yang menyangka bahawa tulang-tulang haiwan boleh dijadikan suatu karya seni. Namun seorang seniman di New York bernama Jennifer berjaya mengubah tulang-tulang haiwan tersebut menjadi hiasan yang amat indah. Tulang-tulang haiwan yang dikumpulkan berjaya diukir Jennifer menjadi suatu perhiasan seperti bunga, kalung liontin, gelang mahupun hiasan di dinding.

 Ia mendedahkan menekuni bidang ini kerana tulang mempunyai suatu falsafah tersendiri. "Tulang boleh mengekspresikan diri dan emosi kita," katanya. "Tulang adalah intipati penurunan yang wujud yang mutlak bagi kehidupan dan kematian. Awalnya ia diperbuat daripada sel lalu tumbuh berkembang dan menolong kita hidup." "Tulang adalah sesuatu yang abadi, kadang boleh ditemui beberapa tahun kemudian dalam keadaan baik," tambahnya. 

"Selain itu tulang boleh menjadi bukti tentang apa yang kita makan, bagaimana kita bekerja, terluka dan seluruh kehidupan kita." Jennifer juga menjelaskan bahawa tidak mudah untuk membuat tulang-tulang tersebut menjadi sesuatu yang bernilai. Seperti contoh bagaimana membuat tanduk rusa dan ular  menjadi mudah untuk diukir. Meskipun sukar namun ia bangga boleh melakukan hal tersebut.

 Sementara itu di galeri di Arizona, The Lisa Settle, mendedahkan kekagumannya atas hasil karya Jennifer. Menurutnya, karya Jennifer sangat mempesona dan seperti mempunyai cahaya sihir. Selain itu, karya ini juga mempunyai makna yang dalam yakni hubungan yang kompleks antara manusia dengan alam itu sendiri.








0 Komentar untuk "Jom Saksikan Karya Seni Dari Tulang Haiwan Yang Korang Belum Lihat."

 
Copyright © 2014 mudah ingat.com - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info