Aneh! Pantai Pelik Ini Mempunyai Mata Air Panas.


 New Zealand terkenal sebagai negara kepulauan yang mempunyai banyak gunung berapi aktif. Maka tidak hairan jika di kawasan tersebut banyak terdapat sumber air panas yang keluar dari perut bumi. Namun yang paling unik adalah adanya sumber air panas yang keluar di pantai timur Semenanjung Coromandel.

New Zealand menyajikan sensasi percutian yang berbeza. Jika berkunjung ke negara ini jangan lupa untuk melawat Hot Water Beach, sebuah pantai yang mempunyai sumber air panas semula jadi. Pantai ini menjadi magnet pelancongan di New baru, pelancong beramai-ramai datang ke pantai ini untuk berendam di sumber air panasnya.



Hot Water Beach terletak di pantai timur Semenanjung Coromandel di New Zealand, kira-kira 12 kilometer sebelah tenggara dari Whitianga. Yang menjadi daya tarikan pelancong untuk datang ke pantai ini adalah adanya fenomena alam berupa sumber mata air panas yang tersebar di bawah pasir pantai. Sehingga akan ada air panas yang keluar dari celah-celah pasir.



Banyak pelancong yang datang dan membuat kolam peribadi dengan menggunakan spade untuk berendam merasai air yang keluar secara semula jadi tersebut. Semakin dalam anda menggali maka akan semakin hangat air yang didapatkan. Bahkan suhu tertinggi yang pernah dicatatkan adalah 64 darjah celcius. Cukup panas bukan? 


Waktu terbaik untuk melawat pantai ini adalah pada saat air laut sedang surut. Pada saat itu anda boleh berendam tanpa takut ada ombak besar yang boleh menghentam kolam buatan anda atau bahkan boleh mengheret anda ke tengah laut.
0 Komentar untuk "Aneh! Pantai Pelik Ini Mempunyai Mata Air Panas."

 
Copyright © 2014 mudah ingat.com - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info