Unik! Di Bandar ini Tidak Ada Pengangguran.


Pengangguran? Mungkin tidak akan anda temui di bandar yang diberi nama Marinaleda. Anehnya, bandar makmur ini justru terletak di Wilayah Andalusia, Sepanyol Selatan, yang merupakan wilayah yang paling miskin.

Terimakasih kepada koperasi pertanian bandar yang makmur, kira-kira 2700 penduduk Marinaleda boleh mempunyai pekerjaan tetap di koperasi tersebut. Lebih mengejutkan lagi, gaji yang diterima pekerja boleh mencapai US $ $ 1,600 .

Terletak di lembah Campina yang indah, bandar ini dikeliling oleh bukit menghijau, ladang zaitun, dan ladang gandum yang membentang sejauh mata memandang seperti yang dikutip dari laman TheOpenMind.

Bermula dari krisis kewangan pada tahun 2008, Datuk Bandar Marinaleda Juan Manuel Sánchez Gordillo yang sudah terpilih sejak tahun 1979, berjaya menganjurkan dan membawa masyarakat menjauh dari kemiskinan.

Berada di wilayah termiskin Sepanyol, membuat Gordillo memberi tumpuan untuk menjual bahan makanan pokok seperti minyak, beras dan kacang kerana rakyatnya masih banyak yang tidak mampu untuk membeli makanan.

Selain makanan, ia pun membebaskan kos bagi penduduknya yang ingin membina rumah berukuran 192 meter persegi. Bahan mentah dan pekerja berkualiti disediakan oleh pegawai  bandar.

Tentunya, mereka yang berhasrat membina rumah terlarang untuk menjual rumah tersebut untuk kepentingan peribadi. Juga, perlu membayar wang sebanyak USD $ 19  per bulan selama sisa hidup mereka.






0 Komentar untuk "Unik! Di Bandar ini Tidak Ada Pengangguran."

 
Copyright © 2014 mudah ingat.com - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info