Misteri Kemunculan Tasik Secara Mengejut di Tunisia.


Sebuah tasik muncul secara tiba-tiba di sebuah padang pasir di Tunisia, dan sebahagian orang menganggapnya sebagai keajaiban. Apalagi bagi masyarakat tempatan, yang sehari-harinya harus berpanas dengan cuaca panas hingga mencapai 40 darjah Celsius.

Kolam air yang terbentuk secara tiba-tiba ini, juga menjadi tempat berendam bagi masyarakat setempat. Walaupun kajian mengenai kandungan air yang ada di dalamnya masih dalam kajian kerajaan tempatan, sama ada berbahaya atau tidak.

Tasik yang mempunyai luas sekitar satu hektar ini dikhuatiri mempunyai kandungan yang berbahaya. Sebabnya, air yang awalnya berwarna jernih, keesokan harinya sudah ditumbuhi alga yang cukup banyak.



Tapi sedikit masyarakat yang menghiraukannya, bahkan mereka asyik berendam di air tasik yang jarang sekali ada di sana, apalagi tasik tersebut berada di tengah padang pasir yang terletak kira-kira 25 kilometer dari bandar Gafsa.

"Sebahagian orang berkata, ini keajaiban, dan sebahagian lagi berkata ini bencana. Di beberapa hari pertama, airnya sangat jernih, namun beberapa hari kemudian berubah kebiruan dan banyak sekali alga," kata Lakhdar Souid, wartawan berasal dari Tunisia .



Beberapa teori mula dikeluarkan, mulai dari air hujan yang terperangkap sehingga air di dalam tanah yang terkurung keluar setelah adanya gerakan seismik.

Namun para pakar mengingatkan, agar masyarakat mengelakkan untuk berendam di tasik tersebut. Selain itu belum ada hasil yang boleh memastikan kenapa terbentuk tasik tersebut di padang pasir. Tidak ada penjagaan bermakna dari pihak keselamatan, atau awam di sana.


0 Komentar untuk "Misteri Kemunculan Tasik Secara Mengejut di Tunisia."

 
Copyright © 2014 mudah ingat.com - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info