Bestnyer- Menakjubkan Satu Kampung Wanitanya Berambut Panjang

 




Setiap daerah pasti mempunyai tradisi tersendiri salah satunya adalah kampung Huanglo yang boleh dikatakan unik sebab di kampung ini seluruh wanitanya diwajibkan mempunyai rambut panjang .


Seluruh perempuan dari Kampung Huangluo Yao , China , mencatatkan rekod dunia Guinness untuk rambut panjang mereka .

Akhbar the Daily Mail melaporkan  perempuan dari etnik minoriti Yao Merah ini rata - rata mempunyai panjang rambut 1.6 meter hingga lebih dari dua meter .

Hebatnya lagi , mereka memotong rambut hanya sekali seumur hidup , yakni saat berumur 16 tahun , sebelum mereka mencari lelaki untuk dikahwinkan .




Jom layan video menarik ini:
 




Dulu , begitu sakralnya rambut mereka sehingga ditutupi oleh selendang . Hanya suami dan anak boleh memandang dan menyentuh . Jika ada lelaki melihat rambut mereka sebelum ditutupi maka dia akan dipaksa tinggal bersama keluarga perempuan selama tiga tahun . Pada 1987 tradisi ini sudah ditinggalkan . Mereka malah bangga mempamerkan rambut indahnya . Kampung ini pun terkenal di China .

Sekitar 120 perempuan Yao Merah itu tidak merasa kepayahan merawat rambut mereka . Mereka merancang sendiri penjagaan rambut mempermudah untuk kegiatan seharian . Saat mencuci , Sungai Jinjiang , paling jernih di kampung itu , menjadi ramai sebab mereka pergi berkumpul ke sana . aktivit mencuci rambut harus dilakukan bersama agar satu sama lain boleh saling membantu .

Perempuan Yao Merah percaya , memanjangkan rambut boleh membuat umur panjang dan murah rezeki  .
 







0 Komentar untuk "Bestnyer- Menakjubkan Satu Kampung Wanitanya Berambut Panjang"

 
Copyright © 2014 mudah ingat.com - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info